کد مطلب: 205555
مخبر
يارانه دارو و نان به هيچ وجه حذف نخواهد شد
تاریخ انتشار : 1401/02/17 10:50:13
نمایش : 830
معاون اول رئيس جمهور با بيان اينکه به هيچ وجه يارانه نان و دارو براي هيچ‌يک از طبقات ثروتمند و فقير حذف نمي‌شود، گفت: يکي از دلايلي که به سمت هدف دار کردن توزيع يارانه رفتيم اين بود که بتوانيم اين يارانه را عادلانه تقسيم کنيم.

به گزارش هفت چشمه به نقل از  شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ محمد مخبر معاون اول رئيس جمهور طي سخناني در برنامه تلويزيوني «صف اول» شبکه خبر در تشريح برنامه هاي دولت سيزدهم در خصوص «مردمي سازي و توزيع عادلانه يارانه‌ها» در واکنش به کاهش تعداد فوتي ها کرونا به تک رقمي اظهار داشت: نبايد حتي يک نفر هم بر اثر کرونا فوت کند و تلاش مي کنيم تا تعداد فوتي ها به صفر برسد.

 
وي با اشاره به تحولات سال‌هاي اخير در حوزه کالا‌هاي اساسي گفت: چند موضوع باعث شده تا امنيت غذايي به چالش کشيده شود. نخست بحث خشکسالي در مناطقي است که عمدتا خود آن‌ها محل توليد بودند. بحث جنگ اوکراين هم جز مسائل جدي است، تقريبا ۷۰ درصد دانه‌هاي روغني آفتابگردان توسط اوکراين توليد مي‌شو که اکنون تعطيل شده و حدود ۳۰ درصد غلات دنيا از اوکراين تهيه مي‌شد که با چالش مواجه شده است.
 
وي ادامه داد: يک حرکتي که در کشور‌هاي بزرگ انجام شد و هنوز هم ريشه‌هاي اصلي آن مشخص نيست، جمع آوري عجيب کالا‌هاي اساسي در نقاط مختلف دنياست که باعث کم شدن عرضه و در نتيجه افزايش قيمت‌ها و مسائل مختلف شد.
 
مخبر بيان داشت: اکنون هم با توجه به اينکه وضعيت منطقه يک وضعيت روشني نيست و در مقابل ما يک تابلوي روشني از آينده منطقه وجود ندارد و مشخص نيست تا چند سال بايد گرفتار بحث‌هاي اين منطقه باشيم که عرضه را دچار چالش کرده، اين مورد هم جزو مواردي است که در ايران هم به شدت نسبت به آن مراقب هستيم.
 
وي با اشاره به سير نام گذاري سال‌هاي اخير توسط رهبر انقلاب با تعيين شعار‌هاي مختلف گفت: متاسفانه دولت‌ها در رابطه با شعار‌هاي مقام معظم رهبري که ايشان طي اين ده سال به درستي انتخاب کردند، توجه مناسبي نداشتند. معتقدم اگر ۵۰ درصد اين شعار‌ها عملياتي مي‌شد ما اکنون در کشور برخي از گرفتاري‌هاي فعلي را نداشتيم.
 
مخبر گفت: سبک زندگي، الگوي مصرف، توليد با همه ابعاد مختلف آن بحث شده، اما متاسفانه کمتر به آن توجه شده است. يکي از وظايف و مسئوليت‌هايي که دولت مصر است که براي خود تعريف و اجرايي کند عمل به شعار‌هاي رهبر انقلاب است.
 
وي ادامه داد: يک زماني رئيس جمهور آمريکا عطسه مي کرد روي اقتصاد ما تاثير داشت ولي الان طوري عمل شده که رفتار آنها تاثيري در اقتصاد ما ندارد.
 
معاون اول رئيس جمهور تاکيد کرد: ما توانستيم بحث خنثي سازي تحريم ها را به نقطه مطلوبي برسانيم. با کاري که در بحث خنثي سازي تحريم ها شد اقتصاد ما ثبات پيدا کرد.
 
مخبر افزود: در ابتداي دولت بسياري فکر مي کردند دلار بالاي 40 هزار تومان مي رود اما اينگونه نشد.
 
وي گفت: يک منشا گراني مصوبات قانوني و الزمات قانوني بوده است. حذف ارز ترجيحي مصوبه قانون بوده که البته بايد سال گذشته انجام مي شد که بنابر دلايلي موفق به اين کار نشديم.
 
معاون اول رئيس جمهور افزود: دولت يک لايحه دو فوريتي براي ساماندهي و جهت‌بخشي به ارز ترجيحي ارائه کرد که مجلس با فوريت آن مخالفت کرد و به سال ۱۴۰۰ نرسيد و اين مسئله با درخواست دولت و موافقت مقام معظم رهبري تا پايان سال حل شد.
 
مخبر گفت: براي بودجه سال گذشته ۸ ميليارد دلار ارز ترجيحي براي کالاهاي اساسي درنظر گرفته بودند که همان ماه‌هاي اول تمام شد و وقتي ما کار را شروع کرديم هيچ‌ منبعي براي يارانه‌دادن نداشتيم به همني دليل بايد آن را حذف مي کرديم، اما تشخيص بر اين شد به دليل ايام نوروز و بعد هم ماه رمضان اين کار در آن زمان انجام نشود.
 
معاون اول رئيس جمهور تاکيد کرد: حتي ما اگر بحث حذف ارز ترجيحي را نداشتيم با توجه به کمبود منابع غذايي در دنيا شاهد گراني برخي اقلام خوراکي بوديم. اگر يارانه آرد صنعت حذف نمي شد با توجه به تفاوت شديد قيمت داخل و خارج مرزها مي بايد شاهد قاچاق گسترده اين اقلام و خروج ثروت مردم از کشور مي بوديم.
 
مخبر گفت: يکي از دلايلي که به سمت هدف دار کردن توزيع يارانه رفتيم اين بود که بتوانيم اين يارانه را عادلانه تقسيم کنيم.
 
وي افزود: به هيچ وجه يارانه دارو  و نان براي هيچ کدام از اقشار حذف نخواهد شد. در قبال کالاهايي که يارانه آنها حذف خواهد شد، دقيقا حساب شده تا به صورتي براي اقشار مختلف جبران شود که مشکلي براي هيچکس ايجاد نشود.
 
معاون اول رئيس جمهور گفت: براي نان سنتي يارانه‌اي در نظر ‌گرفته شده که طبق مصوبه مجلس بايد به صورت کالابرگ‌ الکترونيکي پرداخت شود ‌و براي کالاهاي اساسي ديگر نيز مبلغي ماهانه در نظر گرفته شده تا افزايش قيمت‌ها جبران شود. اقشار با درآمد بالاتر بخشي از هزينه تأمين اين کالاها را پرداخت مي‌کنند اما اقشار نيازمند و کم‌درآمد جامعه به‌طور کامل از اين کمک‌هزينه‌ها بهره مي‌برند و پولي که به آنها تعلق مي‌گيرد، آرامش آنها را تأمين مي‌کند.
 
مخبر تاکيد کرد: اين کمک‌هزينه‌ها قبل از آزادسازي قيمت‌ها به حساب سرپرستان خانوار واريز خواهد شد. در کنار اين تمهيدات براي دهک‌هاي پايين جامعه سبد سهام نيز در نظر گرفته شده است.
 
* نبايد آحاد مردم خصوصاً طبقات کم‌درآمد جامعه را نگران کرد
 
مخبر با بيان اينکه ارز ترجيحي‌ اگر در مقطعي که نرخ ارز ۱۲ هزار تومان بود حذف مي‌شد هزينه‌هاي کمتري داشت اما امروز به دليل افزايش نرخ ارز تبعاتي جدي دارد و بايد براي آن از آبرو گذشت‌، گفت: از همه دلسوزان و نخبگان مي خواهيم که در اين اصلاح اقتصادي، دولت را ياري دهند و براي آحاد جامعه تبيين کنند که ارز ۴۲۰۰ توماني مغاير عدالت بوده و توليد کشور را با چالش مواجه کرده و هيچ سودي براي مردم نداشته است. همچنين در تبيين مسئله، نبايد آحاد مردم خصوصاً طبقات کم‌درآمد جامعه را نگران کرد. مسلما اين کار بزرگي است که به نفع مردم و کشور خواهد بود.
 
 
 
 
 
 
 
معاون اول رئيس جمهور گفت: ۳۰ درصد هزينه‌ سبد خانوار را هزينه مسکن تشکيل مي‌دهد، دولت تمهيداتي براي کاهش اين هزينه دارد که اين اقدامات نيز موجب افزايش توان اقتصادي خانوارها مي‌شود. تعيين ماليات براي ۵۶۰ هزار خانه خالي شناسايي شده، پرداخت کمک‌ وديعه مسکن‌ براي اقشار کم درآمد، تکميل مسکن مهر و مسکن نيمه‌تمام‌ طرح اقدام ملي و اجراي‌ نهضت ملي مسکن به‌ عنوان تمهيدات مسکني دولت سيزدهم است.
 
* امروز نه‌تنها دولت سيزدهم استقراض نکرده بلکه از بانک مرکزي بستانکار است
 
مخبر تصريح کرد: يکي از مواردي که توليد نقدينگي مي‌کند، استقراض دولت از بانک مرکزي است که هميشه دولت‌ها بدهکار بانک مرکزي بودند اما امروز نه‌تنها دولت سيزدهم استقراض نکرده بلکه از بانک مرکزي بستانکار است. بايد از هدايت نقدينگي به سمت حوزه‌هاي دلالي جلوگيري کرد و نقدينگي بايد به سمت سرمايه‌گذاري هدايت شود تا موجب توسعه کشور شود.
 
وي تصريح کرد: دولت مصمم به جهت‌دهي نقدينگي در توليد و جلوگيري از خلق پول توسط بانک‌هاست که قطعاً آثار خوبي براي جامعه خواهد داشت.
 
* رئيس جمهور در موضوع اصلاح اقتصادي و جهت‌دهي يارانه‌ها حدود چهار تا پنج جلسه با کارشناسان اقتصادي داشت
 
معاون اول رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص بهره‌گيري دولت سيزدهم از ديدگاه‌هاي نخبگان براي اصلاح ساختارهاي اقتصادي به‌ويژه ساماندهي ارز ترجيحي افزود: رئيس جمهور نسبت به مسائل مردم بسيار حساس است و موضوعات را لحظه‌اي پيگيري مي‌کند. آيت‌الله رئيسي بسيار به مشورت اهميت مي‌دهد و از جمع‌بندي‌هاي کارشناسي و نظرات نخبگان با ديدگاه‌هاي مختلف بهره مي‌برد و در موضوع اصلاح اقتصادي و جهت‌دهي يارانه‌ها حدود چهار تا پنج جلسه با کارشناسان اقتصادي داشتند و در همين ايام تعطيلات هم هر روز تا ديروقت پيگير موضوع بود.
 
وي گفت: دولت براي حل مشکل اشتغال نيز تدابير خوبي ديده، يکي از اين تمهيدات را استفاده از ظرفيت‌هاي معطل مانده در کشور است.
وي گفت: دولت براي حل مشکل اشتغال نيز تدابير خوبي ديده، يکي از اين تمهيدات را استفاده از ظرفيت‌هاي معطل مانده در کشور است.
 
معاون اول رئيس جمهور گفت: در کشور کارخانه‌ها و واحدهاي توليدي تعطيل و نيمه تعطيل زيادي داشتيم که در مدت ۶ ماه با نهضت احياي کارخانه‌هاي تعطيل و نيمه‌تعطيل، بخش عمده آنها به مدار توليد بازگشت. فقط در دو ماه گذشته حدود ۱۰۰ کارخانه غيرفعال مجدداً به عرصه توليد بازگشته‌اند و در کنار اينها پيشران‌هاي توسعه اقتصادي نيز ساماندهي و ۱۵۰۰ همت توسط بنگاه‌هاي بزرگ به سمت توليد رفته که روي همه شاخص‌ها اثر خواهد داشت.
 
وي يادآور شد: خط قرمز دولت در سفرهاي استاني کلنگ‌زني طرح‌هاي جديد بوده است. اولويت دولت در سفرهاي استاني تزريق اعتبار به پروژه‌هايي بوده که بيش از ۶۰ درصد پيش رفته اما بر زمين مانده‌اند. دولت به دنبال آن است که با تهيه طرحي جديد مردم را در تکميل طرح‌هاي نيمه‌تمام برزمين مانده مشارکت دهد. 
 
* مردم مطلقاً نگران ذخاير کالاهاي اساسي نباشند
 
معاون اول رئيس جمهور درباره وضعيت ذخاير کالاهاي اساسي راهبردي کشور گفت: مردم مطلقاً نگران ذخاير کالاهاي اساسي نباشند. 
 
مخبر افزود: اقتصاد کشور مشکل دارد اما لاينحل نيست و اگرچه اصلاح اقتصادي کاري زمان‌بر است اما با همدلي قوا و همراهي مردم و همه دلسوزان حتماً نتايج خوبي در پي دارد و به آينده نظام خوشبينم.
 
وي خاطر نشان کرد که رئيس جمهور در دو سه شب آينده خبرهاي خوبي براي مردم در خصوص اصلاح نحوه تخصيص ارز ترجيحي خواهد داشت.
 
معاون اول رئيس جمهور با بيان اينکه دولت سيزدهم مصر است همه‌ منابع عادلانه توزيع شود و همه عزتمندانه زندگي کنند و کسي محتاج و ناتوان در تأمين معاش نباشد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه همه قوا در اصلاح نظام اقتصادي وحدت نظر کامل و همکاري صميمانه‌اي دارند.
 
انتهاي پيام/
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg